Workshop – for skoler og institutioner

Litterær workshop skræddersyet til din klasse. Det handler ikke kun om at skrive, det handler om at finde elevens indre drivkraft til at forløse elevens sproglige energi med det formål at få elevens innovative og kreative sider frem.

Jeg bliver ofte mødt med spørgsmålet, hvordan finder man på en historie, jeg er ikke kreativ, eller slet og ret jeg kan ikke. For mig er en af de væsentlige pointer at alle kan lærer at være kreative og sprogligt innovative, ja enddog æstetiske i deres sprogbrug. Der er flere ting der bringes i spil. Det vigtigste er eleven selv, at prikke til egendriften. Ofte bruger jeg drømmerejse som første skridt ind i det kreative. Jeg får eleverne til at skrive deres rejse ned og fortsætte den indtil de synes den er slut. Ofte er det en hel og fuld historie de får skrevet med anslag, konfliktopbygning, point of no return, klimas og udgang. Min erfaring er at berettermodellen ikke er noget der findes i historier først og fremmest, min erfaring er at den sidder i menneskekroppen og bliver brugt hele tiden.

Elevernes kreativitet eller innovation begynder med elevernes viden. Ved eleven noget om heste og noget om at vaske kan de to elementer sættes sammen til noget nyt, den opvaskende hest og de udfordringer hesten må have ved at vaske op. Der er allerede anslaget og konflikten i en begyndelse til en historie om den syngende hest der havde så vanskeligt ved at vaske op osv.

Jeg læser også med eleverne. Læsning er meget vigtig del afd det at blive bedre til at skrive. Vi læser ikke for at analysere, men for at opleve. Jeg spørger jo ikke mig selv hvordan rutchebanen i Tivoli virker, hvordan den er struktureret, jeg oplever den bare og konkluderer om det var en god tur eller en lige meget tur. På samme måde læser vi tekster, var det en god oplevelse eller lige gyldigt. Når vi har fundet ud af at det var en spændende eller god tekst, så spørger hvad var der godt ved det, hvad gjorde det ved vores måde at føle på, se på osv. Og lige så stiller nærmer hvad er det der gjorde denne tekst god.

På samme måde er det vigtigt at eleverne læser deres egne tekster op for hinanden. Det at have et publikum giver dem et tredje blik på deres egen tekst, da de opdager, hvordan andre reagerer på deres tekst.

Eleverne møde en kunstner der tager dem alvorligt og gerne vil lege med dem og vise dem andre sider af sproget og den måde vi bruger sproget på.

Jeg underviser i følgende katgorier

  • Skriveøvelser

  • Kollektive fortællinger

  • Poetryslam-kursus

  • Drømmerejser

  • Digte

  • Kortprosa

  • Eventyr

  • Mundtlige fortællinger

  • Oplæsning

En kursusdag kan se sådan her ud, men bliver for de meste aftalt individuelt:

  • Velkommen, præsentation, oplæsning, dialog med klassen om hvad de gerne vil

  • Drømmerejse

  • Skriveøvelser, skriveøvelser

  • Oplæsning på klassen

  • Tak for idag.

Pris

Afhængigt af længde og omfang. Men mellem 4.000 kr. og 8.000 kr. for kurser mellem en og tre dage. Hvis du vil hører mere om workshop og muligheder kan du udfylde formularen her på siden og jeg vil kontakte dig.

CV

2018

Marts. Samarbejde med Trafik i Børnehøjde på Gadstrup skole, hvor eleverne skulle fortælle en kollektiv historie, der tog udgangspunkt i et stykke vej, hvor trafiksikkerheden skulle højnes. Ideen med at bringe litteratur og æstetik ind i arbejdet med trafiksikkerhed er at det skaber fortælling, identifikation og en stærk ramme om arbejdet med trafiksikkerhed.

2017

September. Stokkebækskolen. Et uges forløb med to 7. klasser, hvor der arbejdedes med ord, slagord, talemåder, rap, ord på flag, plancher, tøj der skulle bruges i Paraden i Svendborg. Arrangeret af Sydfyns Kulturforening og støttet af blandt andet Huskunstnerordningen.

2008-2017. Svendborg forfatterskole, for unge mellem 12-19 år. Unge fra skoler i Svendborg kommune kan en gang om ugen i tre timer i tolv uger komme på forfatterskole, hvor de bliver trænet og dygtiggjort i at skrive æstetisk. Jeg arbejder med kunst og det at forfatte tekster som med al andet håndværk, alle der vil kan lære det. Jeg har kørt Svendborg forfatterskole siden 2008 sammen med Svendborg Bibliotek’s Anne Bertram og forfatteren Mikael Josephsen.

2012-2015. Poetryslamkurser på skoler, efterskole og gymnasier. Samarbejdede med PsFyn og Kim Linnet. Endagskurser i at skrive og fremføre poetryslam, først gennemgang af genren og nogle eksempler. Eleverne skriver deres egne slams. Der afsluttes med slam-konkurrence. En af mine helt store oplevelser fik jeg på Rågelund Efterskole for ordblinde. Eleverne udviste et engagement og jernvilje til at skrive. Og hvad skrev eleverne så, noget af det smukkeste og kreativeste og faktisk kunstneriske jeg har set fra elever.

2014-2015. Kulturreel Rygsæk. Et samarbejde med Svendborg Bibliotek om at lege med ord sammen med børn. Jeg har lavet kollektive fortællinger med de små klasser, lavet ord-banko og drømmerejser som skulle skrive bagefter.

2013. Firugers forløb på Nymarkskolen i Svendborg, hvor jeg sammen med danseren Tine Damborg skulle have alle 7.klasser igennem et skriveforløb og Tine have dem igennem danseforløb for at afslutte med en forestilling af ord og dans.

2011. Seksgersforløb på Tingagerskolen i Ringe, hvor jeg sammen med danseren Tine Damborg skulle have 3.-6.  klasser igennem et skriveforløb og Tine have dem igennem danseforløb for at afslutte med en forestilling af ord og dans.

2008-2018. laver en til tredages workshop på skoler rundt i landet.

Bliv kontaktet om workshop

8 + 13 =